Begroting 2021

Doelstellingen

Doelstelling 2: Er zitten zo min mogelijk kinderen thuis zonder onderwijs

Doelstelling 2

Er zitten zo min mogelijk kinderen thuis zonder onderwijs.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

2017

2018

2019

2020

2021

2.1

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% van het totaal (VO en MBO)) (BBV)

Duo dienst uitvoering onderwijs

1,4%

1,4%

nnb

1,5%

2,5%

2.2

% scholieren 5-18 jaar die niet zijn ingeschreven bij een onderwijsinstelling

Duo

0,06%

0,01%

nnb

0,04%

0,1%

2.3

Ongeoorloofd verzuim 5-18 jaar (%)

DUO

1,4%

1,1%

nnb

1,1%

1,1%

2.4

Kinderen met een VVE indicatie dat gebruik maakt van VVE (%)

JGZ / Peuteropvang

93,1%

93%

94%

95%

90%

Betrokkenheid verbonden partijen

De GGGrU is een samenwerkingspartner in de Thuiszittersaanpak Lekstroom en indiceert en communiceert over de VVE-indicaties.

Wat gaan we daarvoor doen?

In verband met de corona crisis heeft de samenwerking met het onderwijs andere prioriteiten gekregen in 2020 . Hierdoor schuiven activiteiten deels door naar 2021.

  • Vanuit leerplicht wordt niet alleen gehandhaafd op thuis zittende leerlingen, we onderzoeken met name de achtergrond van het verzuim. Zo pakken we samen met onze partners de onderliggende oorzaken aan.
  • 2020 was het laatste jaar van de huidige regionale thuiszittersaanpak in Lekstroom. We blijven op regionaal niveau samenwerken waarbij we de "Thuiszittersaanpak Lekstroom" zoveel mogelijk willen gaan borgen in het reguliere werk. Daarbij blijven we goed aandacht besteden aan de doorontwikkeling van de thuiszittersaanpak.
  • De gemeente  is deelnemer  van de werkgroep ‘Inclusief onderwijs’ (gestart vanuit het SBJ/LEA), die samenwerkend wil komen tot passend onderwijs voor iedere leerling in Houten. De gemeente ondersteunt de organisaties van de werkgroep en legt de verbinding met het gemeentelijke beleid daar waar passend en mogelijk.
  • Met schoolbesturen en hun samenwerkingsverbanden maken we afspraken om jeugdhulp en passend onderwijs beter op elkaar af te stemmen. Een OZA-notitie (onderwijs-zorgarrangement) wordt regionaal verder uitgewerkt door een werkgroep. Dit wordt lokaal verder in de praktijk gebracht.
  • We zetten in op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden door:  
    • Peuters die een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van een taalachterstand vanuit het consultatiebureau te verwijzen naar het voorschoolse educatieve programma binnen de peuteropvang, waar een intensieve samenwerking op voorleesbeleid is met de bibliotheek.
    • Samenwerking tussen lokale partners te stimuleren (door samenbrengen en afspraken maken) om een aanpak te ontwikkelen om de onderwijskansen van kinderen met een taalachterstand te vergroten
    • In Houten komt er een groter en breder aanbod van diverse taalcursussen en taalondersteuning. We gaan hier meer ruchtbaarheid aan geven om meer inwoners met taalproblemen te bereiken.

Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:16:45 met de export van 09/28/2020 10:06:24