Begroting 2021

Doelstellingen

Doelstelling 1: Betrokken inwoners door voortdurend de dialoog tussen betrokkenen te stimuleren en te faciliteren

Doelstelling 1

Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

2017

2018

2019

2020

2021

1.1

% Inwoners dat vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen*

Monitor Sociale Kracht

41%

44%

50%

47%

52%

1.2

Cijfer waarmee inwoners de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente waarderen**

Monitor Sociale Kracht

X

7,1

7,0

7,5

7,5

1.3

% Inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen***

Monitor Sociale Kracht

79%

76%

81%

80%

82%

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 33%. Het voor 2021 geraamde percentage moet gezien worden in relatie tot het gerealiseerde percentage in 2019.

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 6,7

*** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 73%

Betrokkenheid verbonden partijen

Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat gaan we daarvoor doen?

De monitor Sociale Kracht laat zien dat het percentage inwoners dat vindt dat wij hen voldoende betrekken bij wat de gemeente doet gestaag groeit. In 2019 was het percentage 50%, wat fors hoger is dan het gemiddelde bij Nederlandse gemeenten (33%) en ook hoger is dan we op basis van de eerdere cijfers (2017 en 2018) hadden geraamd voor 2020. Onze aanpak lijkt dus te werken. Toch zien we nog kansen de betrokkenheid verder te vergroten.

Het cijfer dat de inwoners geven voor communicatie en voorlichting (7,0) is mooi en hoger dan het gemiddelde bij Nederlandse gemeenten. Het blijft iets achter bij onze verwachtingen. Reden om door te gaan op de ingeslagen weg en waar mogelijk verdere verbeteringen door te voeren.
We willen een betrokken en persoonlijke overheid zijn.

  • De collegeleden blijven actief in het leggen van direct contact met inwoners. Zij doen dit, al dan niet in hun rol als wijkwethouder, tijdens evenementen en (buurt)activiteiten of als er een concrete aanleiding voor is. Ook digitaal, bijvoorbeeld op Facebook, hebben zij contact met (individuele) inwoners. Zo zijn zij zichtbaar en aanspreekbaar.
  • We continueren de open en directe manier waarop we nu in de sociale media acteren. Daar krijgen we veel positieve reacties op.
  • We investeren in organisatieontwikkeling. De afgelopen jaren zijn we bezig geweest met het vergroten van de wendbaarheid van de organisatie en haar medewerkers. Tijdens de coronacrisis is deze behoorlijk op de proef gesteld. In een korte tijd is er heel veel flexibiliteit gevraagd. De ervaringen uit deze periode nemen we mee bij het doorontwikkelen van de wendbare organisatie. Dit is belangrijk voor nog betere dienstverlening aan onze inwoners, organisaties en bedrijven.
  • Ook anderszins blijven we werken aan het bewustzijn bij medewerkers van het belang van een open houding tegenover inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers. We vinden het belangrijk dat medewerkers met hen meedenken. Het percentage inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen (in 2019 80%), is een van de graadmeters.
  • Mede door de trainingen in (de vernieuwde) Factor C en Participatie die medewerkers in 2020 hebben gehad, zijn medewerkers zich ook steeds meer bewust van het belang om inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers goed te informeren en te betrekken bij projecten en beleid. Én om dat op het juiste moment, op een passend niveau (van meeweten tot meebepalen) en met de juiste middelen te doen. Hierbij is vooral ook het stellen van de juiste participatievraag relevant. Participanten, raad en college weten dan wat ze van elkaar kunnen verwachten. Dit voorkomt teleurstelling.
  • Ook bij particuliere bouwinitiatieven is communicatie en participatie van groot belang. Met een leidraad sturen wij hierop. Die leidraad is aan actualisatie toe. We nemen de communicatie en participatie bij particuliere initiatieven mee in de evaluatie van het Programma Ruimte, in het Programma Omgevingswet in het uitvoeringsplan van de Ruimtelijke Koers. Voortbouwend op de werkwijze in de samenlevingsagenda ontwikkelen we een nieuwe leidraad. We onderzoeken de mogelijkheid om de leidraad niet alleen op bouwinitiatieven, maar ook op initiatieven in het sociale domein van toepassing te laten zijn. We delen de leidraad met initiatiefnemers en partners in de Houtense samenleving.
  • De leidraad past binnen de visie die wij hebben op communicatie en participatie. Evenals bijvoorbeeld de samenlevingsagenda. De looptijd van de huidige Visie communicatie en participatie loopt in 2021 af. We stellen een geactualiseerde Visie communicatie en participatie op.
  • We evalueren communicatie- en participatietrajecten vaker (ook bij goed lopende projecten) om zodoende te leren voor volgende trajecten.
  • De griffie heeft in 2016 en 2017 de cursus Politiek Actief georganiseerd. Zij zou dat in 2020 opnieuw doen. Dit lukt door de coronacrisis niet.. In 2021 wordt de cursus opnieuw aangeboden. Het programma Politiek in de Klas voor scholieren wordt gecontinueerd.
  • Om inwoners meer bij de raad te betrekken, blijft de raad - als dat passend is - op locatie vergaderen.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2021

1.1

We delen onze kennis van leefstijlen van inwoners (en hoe deze te gebruiken bij communicatie en participatie met inwoners van Houten) met medewerkers, raad en maatschappelijke instellingen.

1.2

We actualiseren de Leidraad communicatie en participatie bij particuliere (bouw)initiatieven.

1.3

We evalueren ten minste drie communicatie- en participatietrajecten.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:16:45 met de export van 09/28/2020 10:06:24