Begroting 2021

Doelstellingen

Doelstelling 4: Tevredenheid van inwoners over de parkeergelegenheid in hun buurt én in het Centrum

Doelstelling 4

Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

2017

2018

2019

2020

2021

4.1

% Inwoners dat tevreden is over de parkeergelegenheid in de buurt

Monitor Sociale Kracht

66%

67%

65%

64%

64%

4.2

Autobezit in Houten per huishouden*

Klimaatmonitor

0,44

0,44

0,45

X

0,45

* Dit overzicht is exclusief leaseauto's en overige voertuigen die niet op een adres in Houten geregistreerd staan.

Betrokkenheid verbonden partijen

Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat gaan we daarvoor doen?

In 2021 wordt nieuw parkeerbeleid ontwikkeld. Ook de huidige aanpak ‘’Parkeren op maat in de Straat’’ wordt herzien. Aanleidingen hiervoor zijn onder andere klimaat en duurzaamheidsambities, regionale ontwikkelingen vanuit U Ned ten aanzien van parkeren, schaarste in openbare ruimte en woningbouw ambities uit de ruimtelijke koers en technologische ontwikkelingen. Hiermee wil het college het parkeerbeleid gebruiken om bij te dragen aan de bredere ambities voor Houten.

  • Ook zijn er concrete maatregelen nodig voor de korte termijn. Zo zal het parkeerbeleid antwoord moeten geven op de volgende vragen:
    • Hoe gaan we om met klachten over parkeren in de openbare ruimte?
    • Hoe voorkomen we dat auto’s bij parkeertekorten in het groen of op onveilige plaatsen parkeren?
    • Hoe integreren we het gemeentelijke laadpalenbeleid in het parkeerbeleid?
    • Wat is nodig voor hoogwaardig en aantrekkelijk fietsparkeerbeleid?
    • Welke parkeernormen voor auto en fiets hanteren we bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen?
    • Welke randvoorwaarden zijn van toepassing om het beleid succesvol te maken (bijvoorbeeld dubbelgebruik van parkeerplaatsen of parkeerregulering)?
  • Het nieuwe parkeerbeleid moet duidelijkheid geven, maar is zeker geen ‘eenheidsworst’. Het parkeerbeleid kan in de loop der tijd groeien/doorontwikkelen, in samenhang met de verwachte ruimtelijke groei van Houten, de groei van mobiliteit die daarbij plaatsvindt en de ontwikkeling van fiets, openbaar vervoer en nieuwe mobiliteitsvormen. Daarnaast zijn niet op elke locatie in Houten dezelfde parkeermaatregelen passend. Nu al zijn de parkeernormen gedifferentieerd naar locatie. In de toekomst is een grotere differentiatie mogelijk. Dit is enerzijds afhankelijk van de ruimtelijke dichtheid en de druk op de openbare ruimte, en anderzijds van het voorzieningenniveau en de bereikbaarheid van de verschillende delen van Houten en kleine kernen.
  • Toezicht en handhaving in de blauwe parkeerschijfzones.
  • Aandacht voor en monitoring van de parkeersituatie in en om Castellum naar aanleiding van het instellen van de blauwe zone in het zuidelijke deel van De Bouw.
  • Inzet City-Control software ter ondersteuning van de handhavers en om de effecten van handhaving op het parkeergedrag te monitoren.

Prestatie-indicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2020 10:16:45 met de export van 09/28/2020 10:06:24