Doelstelling 3 |
---|
De verkeersveiligheid op een hoog niveau houden en waar mogelijk op basis van meer risicosturing verder verbeteren. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||
3.1 | Snelheidsoverschrijdingen op 30 km, 50 km, 60 km en 70 km-wegen terugdringen | Meetel-data SPI-kompas | X | X | X | X | 10% | |||
3.2 | Aantal geregistreerde ongevallen naar type: (brom-)fietsongevallen | RAVU-data VeiligheidNL | X | X | X | X | nnb | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het landelijke verkeersveiligheidsbeleid is veranderd van een jarenlange reactieve aanpak op basis van ongevallen naar een proactieve aanpak op basis van risico’s. De nadruk ligt op het verzamelen en analyseren van informatie over risico’s in het verkeer die er nu zijn of zich in de nabije toekomst kunnen voordoen. Door vooraf een inschatting te maken van een risico en deze risico-indicator meetbaar te maken, zijn we in staat preventief actie te ondernemen op basis van gerichte maatregelen. Deze nieuwe, proactieve werkwijze wordt de risico-gestuurde aanpak genoemd.
Deze landelijke nieuwe aanpak wordt door Houten al jaren op vergelijkbare manier ingevuld.
- ‘Veilige straat’, de inzet van gedragsmateriaal, het faciliteren van initiatieven gericht op gedrag, de inzet van gedragsacties rond basisscholen (in combinatie met verkeersprotocollen) en door de aanpak van overlast van bromfietsen en bestelbussen.
- Risico gestuurde analyse van knelpunten. Dit door gebruik te maken van de ongevallenregistratie op basis van ambulancegegevens RAVU (waar kan de grootste veiligheidswinst worden behaald?) en op basis van database snelheidsmetingen, zogenaamde SPI-kompas (waar klopt gereden snelheid met snelheidsregime?).
- (Brom-)fietsnetwerk toekomstbestendig inrichten door het analyseren en waar nodig aanpassen van de infrastructuur.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|
3.1 | Samen met zowel landelijke als provinciale verkeersveiligheidsorganisaties onderzoek doen naar zinvolle indicatoren om te gebruiken voor het verkeersbeleid in Houten. | |||
3.2 | In samenwerking met de partners van het KVO Het Rond ervaren brommeroverlast gericht aanpakken. | |||
3.3 | Onderzoek naar alternatieve mogelijkheden van pakketbezorging. Dit mede om overlast van bestelbussen te verminderen. | |||
3.4 | Aan de hand van CROW-checklist onderzoek naar de veiligheid van een 6-tal kruispuntlocaties auto- en (brom-)fietsverkeer in verband met letselongevallen onder (brom-)fietsers. | |||