Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur (AB) en het dagelijks bestuur (DB). De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het AB. Ook is Houten vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders uit de vijf regio’s (exclusief gemeente Utrecht). Houten neemt hieraan deel met 1 zetel en 3 stemmen.
Begrotingsprogramma
Samen leven, deelprogramma Sport en gezondheid
Maatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
Gezondheidscijfers van iedere gemeente is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen voorkomen dat inwoners uit Houten ziek worden en gezond gedrag en een gezonde leefomgeving willen we bevorderen. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) als wettelijk verplichte taken die overigens niet verplicht zijn af te nemen bij de GGDrU.
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
In 2020 is de GGDrU vooral druk geweest met de bestrijding van het Coronavirus. Dit heeft naar verwachting een doorlopende impact op de huidige taken die wij bij de GGDrU afnemen en de begroting 2020 en 2021. In oktober 2020 wordt er een eerste inventarisatie gemaakt op het bestuurlijk congres. Overigens; het financiële tekort dat ontstaat vanwege de Corona bestrijding in 2020 wordt (deels) gedekt door het Rijk. De uitwerking daarvan is op het moment van schrijven nog niet helder.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Er wordt uitvoering gegeven aan de bestuursagenda 2019-2023, het ombuigingsplan 2020-2024 en aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Houten en de GGDRU. In 2021 evalueren we de gemaakte afspraken en taken zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst en bekijken we wat we (opnieuw) willen afnemen voor het jaar daarop. In 2021 zal de GGD haar huisvesting renoveren en wordt er verder ingezet op het project ‘Kansrijke Start’ waar de gemeente Houten deel vanuit maakt . Het vaccinatieprogramma zal worden uitgebreid en er zal meer ingezet worden op preventie van psychosociale gezondheidsklachten.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
3.517
4.233
716
Vreemd vermogen
13.154
11.747
-1.407
Totaal vermogen
16.672
15.980
-691
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-496
715
1.212
Mutaties reserves
496
-83
-579
Resultaat
0
633
633
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
In 2021 zijn de tarieven voor het verbranden van restafval en het vergisten en composteren van GFT fors gestegen. Dat is het resultaat van een Europese aanbesteding, plus een verhoging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid. Nieuw is dat een aantal gemeenten geen PMD meer gescheiden inzamelen. Die laten hun restafval nascheiden. Houten heeft die optie voor het afval uit ondergrondse containers. De opbrengst van papier is fors gedaald mede als gevolg van de handelsoorlog tussen China en de VS. De verwerking van PMD (verpakkingen) gaat niet meer via de AVU. Gemeenten krijgen nu een vergoeding voor het gescheiden inzamelen en de verpakkingsindustrie moet zelf voor de verwerking zorgen. In de AVU-begroting is nog geen rekening gehouden met de gevolgen van COVID-19. De prognoses van afvalhoeveelheden in de AVU begroting zijn gebaseerd op de afgevoerde hoeveelheden in 2019. Omdat veel mensen nu thuis werken zal de hoeveelheid huishoudelijk afval waarschijnlijk groter zijn dan geprognosticeerd.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Er hoeven in 2021 geen grote verwerkingscontracten te worden aanbesteed. De AVU probeert voor een tweetal kleinere, maar niet minder belangrijke afvalstromen de deelnemende gemeenten te ondersteunen. De AVU probeert voor de inzameling, sortering en verwerking van textiel een gezamenlijke aanbesteding te organiseren. Voor de afvalstroom luiers probeert de AVU de verwerking te regelen.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2019 en de begrote bijdragen 2020 t/m 2024 opgenomen.
De bijdrage in 2021 is fors gestegen als gevolg van de het resultaat van de aanbesteding van de verwerking van restafval en de verwerking van GFT, de stijging van de verbrandingsbelasting door de rijksoverheid en omdat gerecycled papier en gerecycled plastic minder opbrengen omdat de afzet in o.a. China is gestopt.Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 649
€ 494
-€ 155
Vreemd vermogen
€ 13.844
€ 17.581
€ 3.737
Totaal vermogen
€ 14.493
€ 18.075
3.583
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
0
€ 220
€ 220
Mutaties reserves
0
-€ 44
-€ 44
Resultaat
0
€ 176
€ 176
Website
www.avu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft twee leden in het Algemeen Bestuur.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeenten heeft door de ligging (bijv. langs de rivier Lek) en/of de het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Het Recreatieschap Midden Nederland (RMN) is onderdeel van de Stichtse Groenlanden. De raad is geïnformeerd over de problemen met betrekking tot het financiële beheer en van de RMN-organisatie. In het najaar van 2020 is een discussie gestart over de toekomst van het RMN. In de loop van 2021 zullen de uitkomsten voorgelegd worden aan de gemeenteraad en zal duidelijk worden hoe deze toekomst eruit gaat zien en wat dit financieel betekent voor de verbonden partijen.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2020 en begrote bijdrage 2021 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2018
(Voor de jaarstukken 2019 heeft de Stichtse Groenlanden uitstel gekregen tot oktober 2020).(bedragen x € 1.000)
1-1-2018
31-12-18
Verschil
Eigen vermogen
7.829
3.754
-4.075
Vreemd vermogen
3.919
5.261
1.342
Totaal vermogen
11.748
9.015
-2.733
De grote mutaties in de balanscijfers zijn het gevolg van het verantwoorden conform de BBV-voorschriften.
Financieel resultaat 2018*
(Voor de jaarstukken 2019 heeft de Stichtse Groenlanden uitstel gekregen tot oktober 2020).(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-872
-3.216
-2.344
Mutaties reserves
612
3.007
2.395
Resultaat
-260
-209
-51
De grote verschillen tussen begrote en gerealiseerde cijfers zijn het gevolg van het verantwoorden conform de BBV-voorschriften.
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brandweerzorg.
- Regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduidige aanpak brandweerzorgLokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Ontwikkelingen in het zorgveld
Inwoners blijven langer thuis wonen en worden zij minder snel (of minder lang) in instellingen opgevangen en verzorgd. We verwachten meer zelfredzaamheid, samenredzaamheid, burgerkracht en maatschappelijke vitaliteit. Dit betekent dat de (brand)veiligheidsrisico’s toenemen. Inwoners die nu langer thuis en zelfstandig wonen zijn relatief vaak verminderd zelfredzaam. Vanuit veiligheidsperspectief is hier sprake van een paradox.De invoering van de Wmo (Wet maatschappelijk ondersteuning) en het beleid van de overheid om burgers zo lang mogelijk thuis te laten wonen, hebben vergaande consequenties voor de zorg en daarmee ook voor de GHOR-organisatie.
Klimaatadaptatie
De verandering van het klimaat zorgt ervoor dat integraal gekeken moet worden naar de inrichting van de fysieke leefomgeving. Hitte- en droogteperioden, wateroverlast en de kans op een overstroming nemen als gevolg van de klimaatverandering toe. Gevolgbeperking op deze terreinen is landelijk een belangrijk aandachtspunt maar zeker ook bij de VRU.
Circulaire economie
De steeds sneller veranderende maatschappij zorgt voor andere (nieuwe) risico’s. De energietransitie waarin de omschakeling van fossiele brandstoffen (olie, aardgas, steenkolen) naar duurzame energie (zon, wind en aardwarmte) centraal staat, zorgt voor een ander gebruik van vervoersmiddelen en veranderingen in de mobiliteit. Dit leidt tot andere vraagstukken bij externe veiligheid, verkeersveiligheid en brandveiligheid.Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Bijstelling gemeentefonds
In 2020 zou een landelijk herijkingsonderzoek naar het gemeentefonds worden uitgevoerd. Deze is uitgesteld naar 2021. Eventuele effecten zullen niet eerdere dan de kadernota 2022 aan het algemeen bestuur en vervolgens aan gemeenteraden worden voorgelegd.
Harmonisering arbeidsvoorwaarden en invoering Wnra
De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld.Gevolgen invoering Wet kwaliteitsborging bouw
De verwachting is dat in 2021 de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) voor de 1e tranche objecten wordt ingevoerd. De nieuwbouw van ‘eenvoudige’ objecten wordt dan getoetst door kwaliteitsborgers. De VRU verwacht dat de invoering van deze eerste tranche nauwelijks impact gaat hebben op de werkzaamheden.
Duurzaamheid
In het beleidsplan 2020-2023 heeft de VRU het volgende beleidsbeginsel opgenomen: “Wij streven naar een duurzame bedrijfsvoering waarbij wij met onze activiteiten bijdragen aan een gezonde en veilige samenleving.”In het inkoopbeleid is duurzaamheid al een criterium. Om verder uitvoering te geven aan deze ambitie hanteert de VRU een adaptieve benadering en volgt drie sporen: denken na over Energie, Mobiliteit en Anders Organiseren, om daarmee een bijdrage te leveren aan de circulaire economie. Hierbij is de hulp van de gemeenten nodig. Immers op de brandweerposten (die in eigendom zijn van de gemeenten) zijn faciliteiten nodig om elektrische voertuigen te kunnen opladen. Ook voor het
verduurzamen van diezelfde brandweerposten zelf, heeft de VRU de gemeenten vanzelfsprekend nodig. Doel is te komen tot een ‘circulaire kazerne’.
Strategisch programma Drieslag
Tezamen met de Veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi- en Vechtstreek heeft de VRU het Strategisch Programmaplan Drieslag Samen Kwalitatief Sterker ontwikkeld. Het programma heeft een looptijd van drie jaren, voor de periode 2020-2023. Het doel van het programma is de samenwerking tussen de drie veiligheidsregio’s in Midden-Nederland op de volgende drie onderdelen verder te intensiveren en te versterken:
1. Interregionaal veiligheidsbureau (IVB), als regie voor een interregionale crisisorganisatie;
2. Interregionaal kennis- en vakbekwaamheidscentrum (IKVC);
3. Interregionaal geharmoniseerde meldkamerprocessen voor brandweer en crisisbeheersing (IMPbc) t.b.v. de meldkamer MNL.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
9.684
13.081
-3.397
Vreemd vermogen
49.427
44.366
5.061
Totaal vermogen
59.111
57.447
1.664
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-268
3.365
-3.633
Mutaties reserves
268
-793
1.061
Resultaat
0
2.572
-2.572
Website
www.vru.nl
- Gemeenschappelijke regelingen Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De vier Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het bestuur van WIL. De portefeuillehouder Werk en Inkomen van Houten houdt zich binnen het WIL-bestuur bezig met het thema Transitie WIL en samenspel met gemeenten; inclusief het vraagstuk van de innovatieagenda en lokale werkteams (WIL 3.0).
Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL.
Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.Begrotingsprogramma
Samen en leven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier Lekstroomgemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden tussen de gemeenten. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd. Hiermee ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Lokaal belang
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Als gevolg van de coronacrisis is de verwachting dat er meer inwoners een beroep moeten gaan doen op een bijstandsuitkering en/of een minimavoorziening. Ook is de inschatting dat meer inwoners zich gaan melden voor de schuldhulpverlening.
Een mogelijke nieuwe corona golf kan voor nog meer impact zorgen.
De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de dienstverlening binnen WIL. Denk hierbij o.a. aan de samenstelling van het klantenbestand (nieuwe doelgroepen zoals bijvoorbeeld de zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en de vorm waarin de dienstverlening wordt verleend (meer thuis werken, minder fysieke contacten met de inwoners).
De ruimte die het Participatiebudget biedt om dergelijke tegenvallers op te vangen komt zwaar onder druk te staan. In 2020 en ook in 2021 zullen de vier Lekstroomgemeenten en WIL gezamenlijk aan de slag gaan om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Op een aantal thema’s zal nieuwe wet- en regelgeving worden ingevoerd. Denk hierbij o.a. aan de nieuwe wet IB ( wet Inburgering), de wet BVV (wet vereenvoudiging beslagvrije voet) en de nieuwe WGS (wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Door de invoering van deze nieuwe wetten weten we nu al dat WIL in 2021 de uitvoering hierop zullen moeten aanpassen. In welke mate zij hierop moeten gaan anticiperen is mede afhankelijk van de komende landelijke en lokale keuzes met betrekking tot deze nieuwe wetgeving.
In 2021 wordt eveneens de innovatieagenda WIL 2021 geëvalueerd. Na een periode van transformeren door te experimenteren gaat WIL samen met de gemeenten in 2021 op basis van een gezamenlijke evaluatie principiële en formele keuzes maken ten aanzien van (in ieder geval) de re-integratiedienstverlening van WIL. Dit kan gevolgen hebben voor de organisatie, governance en dienstverlening van WIL en kan leiden tot een herijking van de opdracht en financiering van WIL. Dit moet dan uiteindelijk eind 2021 leiden tot een GR die past in het huidige tijdsgewricht.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 en 2021 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 3.924
€ 2.729
-€ 1.195
Totaal vermogen
€ 3.924
€ 2.729
-€ 1.195
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Mutaties reserves
€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. De stemverhouding is geregeld in artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling: Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Vijfheerenlanden 6 stemmen en Wijk bij Duurstede 3 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De Archiefwet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheidsinstellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek. Uit deze wet vloeit de volgende hoofdtaken van dit samenwerkingsverband:
- Beheer van de oudere archieven.
- Toezicht en advisering.
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Het doel van het Regionaal Archief Zuid Utrecht wordt in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Zuid Utrecht omschreven als Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995.
- ·het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
- ·De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats.
- ·Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- ·Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
De doelen van het RAZU komen dus in grote lijnen overeen met de hiervoor genoemde hoofdtaken die voortvloeien uit de wet. Het hebben van een regionaal kennis- en informatiecentrum en het stimuleren van lokale en regionale geschiedbeoefening is wel wenselijk maar is geen wettelijke verplichting.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de AVG, Woo, de nieuwe Archiefwet 2020 etc.. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. Ook het gezamenlijk realiseren van projecten zoals de verkenning voor het realiseren van een e-depot (2020-2021) is een goed voorbeeld van samenwerken en kennisdelen.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
In 2021 of later wordt de Archiefwet uit 1995 vervangen. Een belangrijke verandering is dat de overbrengingstermijn wordt teruggebracht van 20 jaar naar 10 jaar. Dit houdt in dat archieven eerder moeten worden overgebracht naar het RAZU en dus ook eerder openbaar worden.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
In 2020-2021 wordt de pilot e-depot uitgevoerd. Eind 2021 worden de resultaten van deze pilot geëvalueerd. om2te zetten voor de realisatie van een definitieve e-depot oplossing.
De 2e ADI is aangesteld voor een periode van 1,5 jaar. De definitieve aanstelling hangt af van de besluitvorming omtrent het e-depot.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
277
216
61
Vreemd vermogen
289
374
-85
Totaal vermogen
566
590
-24
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
-110
-62
-48
Mutaties reserves
65
-65
Resultaat
-110
3
-113
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
In het AB van de RUD Utrecht zijn alle opdrachtgevers vertegenwoordigd waaronder ook gemeente Houten (1 zetel door wethouder).Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
Lokaal belang
Kwalitatieve goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De uitdaging voor de RUD en haar deelnemers zal zijn om de gestelde RUD- ontwikkelrichting te realiseren, dit te doen in afstemming met de voorbereidingen op de Omgevingswet en dit in tijden waarbij taakstellingen vanuit deelnemers (als gevolg van het coronavirus) heel realistisch zijn.
De moeilijkheid zal hem gaan zitten in het zuiver houden van enerzijds de inhoud en anderzijds de financiën.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Het AB heeft in het voorjaar 2020 gezamenlijk een ontwikkelkoers bepaald, naar een meer technisch adviserende dienst (in plaats van puur uitvoeringsdienst van vergunningen, toezicht en handhaving). De uitwerking van een plan om vanaf 2021 tot deze ontwikkelrichting te komen en de bijbehorende financiële keuzes die hiervoor gemaakt moeten worden zijn ten tijde van het opstellen ven de begroting 2021 nog onvoldoende helder.
Daarnaast bereidt de RUD zich voor op de inmiddels uitgestelde inwerkingtreding van de Omgevingswet. Gezien het uitstel van de Omgevingswet zal deze voorbereiding in 2021 door lopen.
De ontwikkelkoers en de voorbereiding op de Omgevingswet hebben veel raakvlak en effect op elkaar. Op dit moment (zomer 2020) wordt voorgesteld om de twee trajecten samen te voegen in 1 project. De financiële vertaling zal onvermijdelijke begrotingswijzigingen tot gevolg hebben, voor 2020 en meerjarig. Een eerste grove inschatting is dat de jaarlijkse bijdrage 5 tot 10% (€ 12.500 – € 25.000) zou kunnen gaan stijgen als gevolg van eenmalige en structurele investeringen die nodig zijn om uitwerking te geven aan de regionaal (ook door Houten) vastgestelde ontwikkelingsopgave.
Duidelijk zal zijn dat de RUD in 2021 voornamelijk bezig zal zijn met het uitvoering geven aan de gestelde ontwikkelkoers en tegelijk met de voorbereiding op de Omgevingswet. Dit om zo veel mogelijk waarde te geven aan de dienstverleningsbehoefte van de deelnemers en passend bij de uitgangspunten van de Omgevingswet.Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 en 2021 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
1.117
1.332
215
Vreemd vermogen
2.262
2.411
149
Totaal vermogen
3.379
3.743
364
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd*
Verschil
Exploitatieresultaat
9
215
206
Mutaties reserves
39
201
162
Resultaat
48
416
368
*na begrotingswijzigingen
Website
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist en Utrechtse Heuvelrug
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De gemeente Houten heeft één lid(wethouder) in het bestuur(éénlaags), waarbij dit lid bij besluitvorming 8 stemmen heeft van de 200.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU behartigt namens de deelnemers, voor zover het hun grondgebied betreft, haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorbereiding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Lokaal belang
De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar staat de verwachting tegenover dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van haar dienstverlening. Dat de BghU steeds op zoek is blijkt in de toetreding van Stichtse Vecht in 2020.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Dat de economische crisis, welke nu voorkomt uit de corona crisis, leidt tot meer kwijtscheldingen, slechter betaalgedrag en meer invorderingsactiviteiten. Kan ook gevolgen hebben voor de belastingopbrengsten in de toekomst.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Aangaande de bedrijfsvoering worden de volgende vier kernwaarden onderscheiden: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Beleidsvoornemens zijn:- Beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik.
- De verdere ontwikkeling medewerkers dienstverlening door middel van communicatie cursussen (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.)
- Het vormgegeven van een klanttevredenheidsonderzoek
- Het aanscherpen van onze schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is
- Verbeteren van onze huidige kwaliteitscontroles
- Leren van onze fouten door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams.
Onze financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2019 en begrote bijdrage 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1.000)
1-1-2019
31-12-19
Verschil
Eigen vermogen
€ 346
€ 538
€ 192
Vreemd vermogen
€ 1.692
€ 1.715
€ 23
Totaal vermogen
€ 2.038
€ 2.253
€ 215
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
€ 0
€ 191
€ 191
Mutaties reserves
€ 0
0
0
Resultaat
€ 0
€ 191
€ 191
Website
Vennootschap (BV. NV)
- Vennootschap (BV. NV) NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De BNG is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. De portefeuillehouder financiën wordt jaarlijks uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van circa € 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Het investeringsniveaus van woningcorporaties neemt de komende jaren naar verwachting toe als gevolg van de grote vraag naar nieuwe woningen.
Daarnaast investeren gemeenten in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed.
COVID19 heeft grote maatschappelijke gevolgen voor de bank en de klanten. De precieze impact is nu nog niet in te schatten.Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
BNG bank publiceert geen begrotingen waardoor we beperkt zicht hebben op hun beleidsvoornemens. Onderstaande voornemens zijn afkomstig uit het jaarverslag 2019.
Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. BNG bank richt zich op het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. BNG Bank zal zich blijven richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact.
Onze financiële bijdrage 2021
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2019 en begrote dividend 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2019
31-12-2019
Verschil
Eigen vermogen
4,991
4,887
-104
Vreemd vermogen
132,518
144,802
12,284
Totaal vermogen
137,509
149,689
12,180
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatieresultaat
Geen begroting
163
nvt
Mutaties reserves
Geen begroting
nvt
nvt
Resultaat
Website
- Vennootschap (BV. NV) Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast het financiële belang in de vorm van dividend als aandeelhouder.
Afspraken met de andere deelnemende partijen
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Onze financiële bijdrage 2021
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De komende jaren vindt er geen dividenduitkering meer plaats i.v.m. grote, structurele investeringen die Vitens moet plegen. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2019 en begrote dividend 2020 t/m 2024 opgenomen.
Balanspositie eind 2019
(bedragen x € 1 mln)
1-1-2019
31-12-2019
Verschil
Eigen vermogen
€ 533.000
€ 533.300
€ 300
Vreemd vermogen
€ 1.233.500
€ 1.293.000
€ 59.500
Totaal vermogen
€ 1.766.500
€ 1.826.300
€ 59.800
Financieel resultaat 2019
(bedragen x € 1 mln)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Resultaat voor belastingen
Geen begroting
11,1
Belastingen
Geen begroting
-
Resultaat na belastingen
11,1
Website
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden U10
Vestigingsplaats
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
De samenwerking werkt als een bestuurlijk netwerk en staat open voor andere gemeenten en overheden. Zij kunnen op basis van inhoud aanschuiven. Daarbij is het denkbaar dat zij een financiële bijdrage betalen, hetzij structureel, hetzij op projectbasis. Zo wordt op sommige onderdelen in U16-verband samengewerkt (energiestrategie en woningmarktregio).Bestuurlijke vertegenwoordiging van Houten
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Houten is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels, doet mee aan de opgavetafel Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma U16 en is plaatsvervangend trekker van de bestuurstafel Klimaatneutrale regio.Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang (de toegevoegde waarde van samenwerking)
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio
- Groen en Landschap
Daarnaast wordt samengewerkt in een ‘tafel’ over een speciaal benoemde opgave:
- Ruimtelijk Economisch Perspectief en Programma U16
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen
De U10-gemeenten willen de groei van de regio op een gezonde, duurzame en slimme wijze faciliteren. De druk op de regio op het gebied van wonen, werken, energie en landschap neemt toe. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de stijgende vraag naar betaalbare woningen.
Bedrijfs-en beleidsvoornemens 2021
Bestuurstafels werken met jaarplannen. Twee belangrijke overkoepelende trajecten zijn:
- Opstellen van een Integraal Ruimtelijk Perspectief als onderdeel van het Ruimtelijk-Economisch Perspectief en Programma U16.
- Vervolg op concept-bod Regionale Energie Strategie (RES 1.0).
Onze financiële bijdrage 2021
Gemeenten in U10 hebben besloten de inwonersbijdrage per 1-1-2020 jaarlijks te indexeren. De indexatie is een mixpercentage. Het mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex is de index die de gastheerorganisatie gemeente Utrecht toepast bij haar verbonden partijen.
Dit maakt dat de Houtense inwonersbijdrage voor 2021 uitkomt op € 1,17 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10 en € 0,30 voor het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU).
In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,47 voor de U10-samenwerking en € 1,00 voor EBU. Het inwoneraantal van de gemeente Houten was op 1 januari 2020 50.146. Dit maakt de bijdrage aan U10 en EBU voor 2021: €
123.860.Balanspositie eind 2019
Niet aanwezig.
Financieel resultaat 2019
Inkomsten 2019
€
Uitgaven 2019
€
Resultaat 2018
104.939
Personele kosten
742.163
Inwonersbijdragen
946.151
Extern onderzoek en begeleiding
175.492
Vergaderfaciliteiten
14.335
Overig
8.592
Resultaat 2019
110.508
Totaal
1.051.090
1.051.090
Website
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-1.232.619
-1.428.242
-1.821.825
-1.821.825
-1.821.825
-1.821.825
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
-632.000
-632.000
-632.000
-670.000
-680.000
-690.000
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-1.844.715
-1.930.041
-1.991.813
-1.991.813
-1.991.813
-1.991.813
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
-197.919
-200.179
-206.399
-207.722
-209.887
-209.887
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
-185.092
-190.960
-209.570
-209.570
-209.570
-209.570
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
-197.543
-226.000
-245.000
-245.000
-245.000
-245.000
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-2.179.253
-2.289.000
-2.362.000
-2.361.000
-2.361.000
-2.361.000
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-3.246.705
-3.243.100
-3.560.700
-3.470.600
-3.517.600
-3.517.600
Totalen
-9.715.846
-10.139.522
-11.029.307
-10.977.530
-11.036.695
-11.046.695
- Verbonden partijen in rekening en begroting Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
NV Bank Nederlandse Gemeenten
17.784
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
Vitens NV
34.641
43.000
Totalen
52.425
53.000
10.000
10.000
10.000
10.000
- Verbonden partijen in rekening en begroting Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
U10
-112.397
-138.737
-141.126
-148.254
-149.090
-149.090
Totalen
-112.397
-138.737
-141.126
-148.254
-149.090
-149.090